Meteen naar de inhoud

Zit jouw relatie in de dramadriehoek?

De dramadriehoek kan een echte killer zijn voor je relatie als je erin verzeild raakt. Het kost heel veel energie en alle partijen voelen zich er uiteindelijk rot onder. Het is gebaseerd op ongelijkwaardigheid. 

Hoe werkt de dramadriehoek?
De dramadriehoek kent drie rollen die op elkaar inwerken.
Je kunt van de ene in de andere rol overgaan in een situatie. In welk van de rollen je ook tegenover elkaar staat, het is nooit opbouwend.

De redder
De redder neemt de verantwoordelijkheid van de partner over en maakt deze afhankelijk en zichzelf onmisbaar.
Dit is wat je vaak als peoplepleaser doet als je een partner met een probleem hebt gekozen. De redder is goed in het ongevraagd hulp aanbieden en goedbedoeld advies geven. 

De redder gebruikt zinnen als:
“Weet je wat jij moet doen…..”
“Laat mij dat maar doen, want….”
“Ik help je graag want ik zie dat jij het niet redt…”

De diepere motivatie van de redder om dit te doen is:

  • Als ik red doe ik ertoe
  • Als ik mijn partner afhankelijk maak voel ik me goed
  • Als ik me op mijn partner richt hoef ik niet naar mezelf te kijken

De aanklager
De aanklager is degene die de schuld altijd bij de partner legt, die graag met de vinger wijst en de vinger op de zwakke plek van zijn partner legt.

De aanklager gebruikt zinnen als:

“Ik heb toch gezegd dat je niet…..!”
“Zie je wel dat je niet…”
“Jij doet helemaal niets om de relatie……”

De diepere motivatie van de aanklager om dit te doen is:

  • Als mijn partner schuldig is ben ik de betere en sterkere
  • Als het de schuld van mijn partner is ben ik niet verantwoordelijk
  • Als mijn partner schuldig is hoef ik niet naar mijn aandeel te kijken

Het slachtoffer
Het slachtoffer stelt zich afwachtend, passief en afhankelijk op. Het slachtoffer weet niet wat het moet doen om een situatie op te lossen en voelt zich machteloos.

Het slachtoffer gebruikt zinnen als:

“Ik kan er toch ook niets aan doen dat……”
“Ik kan niet…..doe jij het maar.”
“Het lukt me nooit om….”

De diepere motivatie van het slachtoffer is:

  • Als ik het zeg dat ik het niet weet/kan, hoef ik niet zelf na te denken
  • Dan hoef ik zelf geen keuzes te maken en ben ik niet verantwoordelijk
  • Dan hoef ik niet mijn diepste pijn onder ogen te zien en daar iets mee te doen.

Wisselende rollen
Het interessante is dat je zo van de ene in de andere rol kunt stappen en dat het een systeem is dat zichzelf in stand houdt. Tenminste, als je het niet door hebt. 

Ik denk dat je je, net als ik, in alle rollen wel herkent en ze allemaal weleens speelt.

Ongelijkwaardigheid
Ongeacht de rol die je inneemt, is het resultaat dat jullie in een ongelijkwaardige relatie tot elkaar staan. Ofwel je bent de mindere en de andere de betere of andersom. En jullie nemen beide geen verantwoordelijkheid voor je gedrag. Je kunt je voorstellen dat dit je relatie niet ten goede komt.

Waarom beland je in de dramadriehoek?
Omdat je diep vanbinnen bang bent. Het zijn afweermechanismen die je gebruikt om de pijn van bijvoorbeeld afwijzing, niet goed genoeg zijn, niet geaccepteerd te worden, verlaten te worden, niet te hoeven voelen.

Het gevolg is echter dat je daarmee afstand creëert tussen jou en je partner en er van echte emotionele verbinding geen sprake is in de dramadriehoek. Met het vermijden van de pijn, vermijd je daarmee ook echte liefde en vreugde in je relatie. Juist het je kwetsbaar opstellen geeft die diepere connectie.

In  mijn volgende artikel vertel ik je hoe je de dramadriehoek kan doorbreken.